Levanger videregående skole

Hitlers byggherrer: Fritz Todt og Albert Speer i Norge
Huskelisten er tom
Vis
Forfatter
Tittel
  • Hitlers byggherrer: Fritz Todt og Albert Speer i Norge
Språk
  • Språk: Norsk (Bokmål)
Hylleplassering
  • 940.53 A
Klassifikasjon
Emne
År
  • 2021
Noter
  • Adolf Hitler hadde en særskilt plan for Norge i sitt storrike. Kystlinjen hadde stor strategisk betydning, landet var rikt på naturressurser og befolkningen var det beste materialet for å dyrke den ariske rasen. Derfor ble det i løpet av okkupasjonsårene igangsatt store byggeprosjekter over hele Norge. Byggingen av en polarjernbane gjennom hele Nord-Norge frem til Kirkenes ble startet i 1942, og løp helt frem til frigjøringsdagene i 1945. 25 000 krigsfanger ble benyttet som slavearbeidere, av disse omkom om lag 2100. Andre steder i landet var det nye byer, festningsverk og industribygg som måtte anlegges, noe som igjen krevde et utvidet vei- og jernbanenett. Ingeniøren Fritz Todt og arkitekten Albert Speer ble engasjert til å gjennomføre prosjektene. I denne boken ser historiker Ketil Gjølme Andersen på hvordan de to byggherrene la til rette for at Hitler og nazistenes visjoner. Omtalen er utarbeidet av BS
ISBN
  • 978-82-450-2520-0
Tilgjengelige
  • 1/1
Venteliste
  • 0 (0)
*00002312pam  22002771  4500
*00121504
*008210305                a       0  00nob 2
*015  $a0612065$bBIBBI
*019  $bl
*020  $a978-82-450-2520-0$binnbundet$cNkr 399.00
*08201$a940.53481$zh$223/nor
*090  $c940.53$dA
*100 0$aAndersen, Ketil Gjølme$d1963-$jn.$0(NO-TrBib)90667067
*24510$aHitlers byggherrer$bFritz Todt og Albert Speer i Norge$cKetil Gjølme Andersen
*250  $a1. utgave
*260  $aBergen$bFagbokforlaget$c2021
*300  $a300 sider$billustrasjoner$c24 cm
*520  $aAdolf Hitler hadde en særskilt plan for Norge i sitt storrike. Kystlinjen hadde stor strategisk betydning, landet var rikt på naturressurser og befolkningen var det beste materialet for å dyrke den ariske rasen. Derfor ble det i løpet av okkupasjonsårene igangsatt store byggeprosjekter over hele Norge. Byggingen av en polarjernbane gjennom hele Nord-Norge frem til Kirkenes ble startet i 1942, og løp helt frem til frigjøringsdagene i 1945. 25 000 krigsfanger ble benyttet som slavearbeidere, av disse omkom om lag 2100. Andre steder i landet var det nye byer, festningsverk og industribygg som måtte anlegges, noe som igjen krevde et utvidet vei- og jernbanenett. Ingeniøren Fritz Todt og arkitekten Albert Speer ble engasjert til å gjennomføre prosjektene. I denne boken ser historiker Ketil Gjølme Andersen på hvordan de to byggherrene la til rette for at Hitler og nazistenes visjoner. Omtalen er utarbeidet av BS
*600 2$aSpeer, Albert$carkitekt og politiker$d1905-1981$jt.$1943.086092$0(NO-TrBib)90061198$9nob
*600 2$aTodt, Fritz$cingeniør$d1891-1942$jt.$1943.086092$0(NO-TrBib)90503499$9nor
*650 2$aJernbaneanlegg$zNord-Norge$1385.3094843$2bibbi$41144891$9nob
*651 1$aNorge$xHistorie$xVerdenskrigen, 1939-1945$1940.53481$2bibbi$41147872$9nob
*653 2$aAndre verdenskrig$2bibbi$9nob
*856  $aaja.bs.no$nBiblioteksentralen, Oslo$qimage/jpeg$uhttps://aja.bs.no/8d552646-460d-4c0f-bda9-834ffb7bd5a5/cover/original.jpg$3Omslagsbilde
*856  $aaja.bs.no$nBiblioteksentralen, Oslo$qimage/jpeg$uhttps://aja.bs.no/8d552646-460d-4c0f-bda9-834ffb7bd5a5/cover/thumbnail.jpg$3Miniatyrbilde
*996  $uhttps://bibbi.mikromarc.no/mikromarc3/Detail.aspx?Unit=6475&db=bibbi&ID=637687&SU=6475$zlocal
^
Det finnes ingen anmeldelser for denne boken.
Klikk her for bli den første til å gi din mening
Vis
Lukk
Bilder 
Send til
Eks. navnStatusForfallsdatoTilhørerHylle
Ex1Tilgjengelig Skolebiblioteket940.53 A